Voor het eerst op vakantie met een baby

21 juni 2021

Onze zomer bestond uit bevallen, kraamvisite en herstellen. Natuurlijk hadden we samen vrij en vakantie, maar een echte vakantie was het natuurlijk niet. In november wilden we er even tussen uit. Even samen weg als gezin zijnde. We kozen voor onze eerste vakantie met een baby bij Centerparcs. ‘Echt even samen’ is geloof ik momenteel de slogan en daar waren we ook echt even aan toe!

NODIG: Vakantie must haves kind >>

Voor het eerst op vakantie met een baby

Twee dagen voor vertrek start ik al langzaam met inpakken. Voor mijn eigen gemoedsrust zou het fijn zijn als ik een checklist op zou stellen, maar zelfs het maken van een checklist schoof ik vooruit op mijn to-do list. Sinds de komst van de kleine ben ik geordend chaotisch zoals ik het zelf mooi omschrijf. Uiteindelijk slaat de paniek een beetje toe en begin ik toch wat dingen op te schrijven. Alles draait om de baby! Voeding, flessen, campingbedje, luiers, billendoekjes, slabbers enzovoort enzovoort. Wat neem je veel mee op een vakantie met een baby.

Lees ook: Veilig in de auto met je kleintje >>

Wat neem je veel mee met een baby

Van zolder heb ik een weekendtas gehaald om haar spullen in te verzamelen. Al snel kom ik erachter dat een trolley erbij geen overbodige luxe is. Jezus wat neem je veel mee als je een kind hebt zeg! En dan ook echt alleen voor je kind, mijn eigen spullen waren nog niet eens gepakt en de halve auto zat al vol.

Vriendlief rijdt sinds zijn nieuwe baan een lease auto van de zaak. Een stationwagen wel te verstaan en dat is geen overbodige luxe. Heel fanatiek had ik de wipstoel en het babynestje ook al klaar gezet. De triptrap uit elkaar halen werd me teveel gedoe dus die moest sowieso maar thuis blijven.

Op de ochtend van vertrek in mijn hoofd nog nagelopen of ik alles had, voor haar dus. Mijn vriend begon ondertussen met het inladen van de auto. Snel nog naar boven toen ik bedacht dat we haar zwempakje wel moesten in pakken, de eerste keer zwemmen leek me zo speciaal!

Auto bomvol geladen

Naarmate een driekwart van de spullen ingepakt was kwam hij met een frons op zijn gezicht naar binnen. ‘Het gaat nooit passen’. Ik keek hem aan. ‘Hoezo het gaat nooit passen?!’. Ik dacht dat hij overdreef, maar dat deed hij zeker niet. De auto zat al bomvol dus ik moest concessies maken. Het nestje en de wipstoel bleven thuis. Het campingbedje konden we eventueel ook wel als box gebruiken, dikke prima.

De laatste tassen werden in de auto gepropt. Onze kleine vriendin in de maxi-cosi en ready to go!

Oeps, we zijn wat vergeten …

Dan ben je een kwartier onderweg  en in je hoofd passen alle ingepakte spullen de revue. ‘Shit’. Hoor ik naast me. Ach god, vriendlief is wat vergeten. Ik sta hier niet van te kijken eerlijk gezegd, het is volgens mij nog niet voorgekomen dat we ergens heen gaan en hij wel alles bij zich heeft ghehe. ‘Oplader van mijn laptop vergeten’. Ik wil eigenlijk een opmerking maken maar dan slaat de paniek ook bij mij toe.

Ik kijk hem aan en begin keihard te lachen. ‘Ik heb geen bikini bij me’ zeg ik dan. Hoe dan!? Deze altijd zo georganiseerde vrouw had voor het eerst in haar leven niet overal aan gedacht. Ik had altijd eerder teveel bij me in plaats van te weinig. Ik was moeder geworden, en dat is de oorzaak. Voor het eerst dacht ik niet aan alles voor mezelf of mijn partner maar stond alles in het teken van de baby. Op de rotonde keerden we de auto en op de terugweg kwamen er meerdere dingen omhoog die we toch nog vergeten waren ondanks onze bomvolle auto. Bij thuiskomst vlug naar binnen rennen, alles verzamelen en nog ergens een leeg plekje zoeken om het tussen te frotten. Oké, nu kan de reis dan echt beginnen!

Lees ook: zwanger op vakantie >>

Met een baby op vakantie? Neem alleen mee wat je echt nodig hebt!

Eenmaal op het park laden we de spullen uit en  gaande weg de week kom ik erachter dat ik toch best praktisch ben geweest. Enkele tips om ervoor te zorgen dat je geen zes weekendtassen nodig hebt voor alleen je baby;

• Neem een doosje pods wasmiddel mee. Deze zijn prima op te lossen in warm water blijkt uit ervaring! In de wasbak was je dan je slabbers, rompers, hydrofiele luiers en badcapes aan het eind van de dag super snel schoon. Hangt ze de nacht over de verwarming en klaar is jij!
  • Neem dus vooral niet teveel slabbers en hydrofiele luiers mee. Wil je geen slabbers uitwassen na bijvoorbeeld een groentehap? Koop wegwerpslabbers, ideaal!
  • Doe een klein beetje afwasmiddel in een reisflacon, zo kun je gemakkelijk je flessen schoonhouden. Kook ze vervolgens uit in een pannetje, kan de sterilisator lekker thuis blijven!
  • Alle baby wasproducten in een reisflacon, scheelt je slepen met grote flessen! In de zomer kun je vaak van die kleine reisflacons halen bij iedere drogist. Kosten geen drol en je kunt prima een week vooruit (ook handig voor jezelf dus !)
  • Mocht je op een park zijn waar geen box aanwezig is, gebruik je campingbedje overdag als box in de woonkamer en schuif wanneer er een slaapje aankomt deze naar de slaapkamer. Campingbedjes van de Prénatal zijn licht in gewicht en lekker klein wanneer je ze inklapt.
  • Check het weer van tevoren. Als het veel regent en je dus waarschijnlijk geen grote stukken gaat wandelen zou je de reiswieg thuis kunnen laten. Scheelt weer kofferbak ruimte ;).
  • Mocht je nou een kinderwagen hebben waar de reiswieg ook goed is gekeurd om de nacht in door te mogen brengen zou je het campingbedje thuis kunnen laten en een standaard voor je reiswieg kunnen meenemen. Enige nadeel is dan dat je overdag geen ‘box’ hebt.
  • Neem vooral niet teveel mee om te ‘proberen’ op vakantie. Bijvoorbeeld een draagzak (ja, dat dachten wij even te doen). Vogel dat soort dingen thuis uit, geloof me op vakantie heb je daar geen zin in!

Ga verder niet teveel slepen met groentehapjes etc, die kun je namelijk ook gewoon daar kopen! Meteen rede voor een uitstapje ;).

Liefs Pauline

Ook handig op vakantie: een zwemluierbroekje >>

vakantie met een baby, eerste keer vakantie met baby, centerparcs

Lees ook: Levensgevaarlijk: hydrofiele doek over kinderwagen >>

Delen op Facebook
Delen op Pinterest

Lees ook

reizen met kinderen florida

Florida – The sunshine state

Afgelopen februari maakten we de eerste verre reis met Morris. De vlucht ging prima en daarom besloten we deze zomervakantie...
sos armbandjes bandjes

Veilig op pad met de kids met de SOS armbandjes

Drukke plaatsen bezoeken, ik heb er geen moeite mee maar houdt de kids altijd wel heel goed in de gaten....
Ontwerp zonder titel

Vliegen met een baby – op vakantie naar Zakynthos

Wat vond ik het spannend. Vliegen met een baby van 10 maanden. En helemaal omdat ik zelf totaal geen held...