Alles begon met een vertraagde vlucht…

25 juni 2019

Normaal gesproken begint onze vakantie in de auto. We zijn niet vies van een flink stuk rijden naar het ons geliefde Italië. Alleen dit jaar zag ik er tegenop. Drie kinderen op de achterbank, waarvan één baby van negen maanden, en zelf ben ik helaas ook nog niet helemaal de oude (wie mijn eerdere blogs heeft gelezen weet dat ik al enige tijd met burn-out achtige klachten thuis zit). Op zoek dus naar een alternatief.Wij gaan vliegen met een baby

ECHT NIET: vliegvakantie met een klein kind >>

Met het vliegtuig naar de zon

Jula heeft de week van Pinksteren vrij van school. ‘Wat vind je er van om die week met het vliegtuig de zon op te zoeken en voor all inclusive te gaan schat? Gewoon even een week helemaal niks!’

We hebben nog best lang lopen dubben maar uiteindelijk speelde ook het financiële plaatje mee (hoogseizoen is duur!) en zagen we het al helemaal voor ons een week geen boodschappen te hoeven doen. Met het boeken van onze vakantie hebben we vooral ook gekeken naar gunstige vliegtijden. Niet ideaal namelijk om met drie jonge kids midden in de nacht ergens aan te komen…

Het aantal nachtjes slapen werd door de meiden nauwkeurig bijgehouden op hun aftelkalender. Zaterdag om 5.00 uur hebben we de kids uit bed geplukt. ‘Jaaaaaaa het is zo ver! Los op Kos!’

Alles begon met een vertraagde vlucht…

Vanaf dat moment zou ik er een heel lang verhaal van kunnen maken, maar ik zal het kort proberen te houden: na vijf minuten rijden rechtsomkeer naar huis vanwege een anderhalf uur vertraagde vlucht, eenmaal op Schiphol komen we niet door de poortjes en hebben we vier keer heen en weer gelopen van vertrekhal 1 naar vertrekhal 3 (ook wel bekend als van het kastje naar de muur gestuurd worden), eindelijk door de poortjes blijkt de vlucht weer met een uur of twee vertraagd en niet veel later horen we dat we pas om 22.00 uur vliegen! Hadden we niet juist deze vakantie geboekt mede vanwege de redelijk gunstige vliegtijden!?

Het wordt nog erger…

Dan denk je dat het niet erger kan, maar jawel hoor: anderhalf uur wachten op een bus in de zeikende regen om bij het aangeboden hotel te komen, beloofde kamers die in het betreffende hotel op zijn en zo kan ik nog wel even door gaan. En dat dan met drie jonge kinderen, die zich overigens fantastisch aanpasten en waar we als volwassenen dus nog heel wat van kunnen leren!

Rond 22.30 uur gaan we dan eindelijk de lucht in! We hadden inmiddels ook in Italië kunnen zitten… 😉

baby slapen aan boord vliegtuig

Met 6 baby’s aan boord in het vliegtuig

Na de lange dag die achter ons ligt is het vliegen zelf echt appeltje eitje! We geven Naud een flesje tijdens het opstijgen en lopen vervolgens wat heen en weer door het gangpad met hem. Daar ontmoeten we andere wandelende papa’s en mama’s met baby’s die, net als Naud, wat moeite hebben met in slaap komen. Geen van de zes baby’s aan boord heeft het echter tijdens de vlucht op een schreeuwen gezet.

Om 4.00 uur liggen we na een enerverende dag in een bed op Kos. Vanaf dat moment hoeven we lekker even een week niks.

We hebben ervan genoten! Ook op vakantie heeft Naud zich fantastisch aan het weer, andere slaaptijden en een ander bed aangepast. En wat lag hij te chillen zeg al dobberend in zijn zwemband!

De reis terug verliep gelukkig vlekkeloos. Weer een flesje tijdens het opstijgen en daarna aan de haartjes op de arm van de buurman geplukt. Naud vermaakte zich prima. Hij maakte het mij nog wel even lastig… Zo’n heerlijke poepbroek waarvan je echt denkt ‘waarom nu?’ Verschonen in een vliegtuig: check! Het is te doen…

Mijn ervaring vliegen met een baby

Mijn ervaring wat betreft vliegen met een baby is dus heel positief. Zelfs met de enorme vertraging heeft Naud het fantastisch gedaan!

Hieronder nog wat tips voor als je nog een vliegvakantie voor de boeg hebt:

– Een flesje (of sabbelen op een speentje) kan helpen tijdens het opstijgen en landen tegen pijn in de oren. Het flesje heeft de stewardess vlak voor het opstijgen voor ons gemaakt.

– Ik vond het prettig om zowel de draagzak als buggy mee te hebben, zeker met de enorme vertraging die we hadden. In het vliegtuig zelf kun je de draagzak eventueel ook nog gebruiken (als je hem niet hebt ook weer geen must natuurlijk). De buggy mocht tot aan het instappen in het vliegtuig mee.

– Zorg voor voldoende babyvoeding (ook handig de melkpoeder bewaardoos), luiers en wat schone kleren (ook voor jezelf) in je handbagage. Was ik, zeker met de vertraging, erg blij mee!

Aanvullende tips en ervaringen zijn welkom voor andere gezinnen met jonge kinderen die hun vakantie nog voor de boeg hebben. Fijne vakantie!

vliegvakantie baby

Delen op Facebook
Delen op Pinterest

Lees ook

Eerste dag naar de opvang: alles wat je baby nodig heeft volgens een kinderverzorgster

Instappen in een opvang of kleuterschool gebeurt traditioneel vaak na een schoolvakantie. Als nieuwe ouder is het vaak een uitdaging...

Maak bedtijd magisch met Rabbit Richie Nightlight

Happy Horse, bekend om zijn knuffeldieren en kinderaccessoires, komt met een leuke nieuwe aanvulling voor kinderen en hun (groot)ouders. De...
20240217_121600-kopie

Negenmaanden beurs

Yes! Deze editie gingen wij naar de Negenmaanden beurs! Het was altijd wel een bucketlist ding, de Negenmaanden beurs. En...